26.09.2013
Prejav rektora Prešovskej univerzity v Prešove pri príležitosti otvorenia akademického roka 2013 -2014
Vážený pán prezident, Vaše Excelencie – predstaviteľky
a predstavitelia zahraničných zastupiteľských úradov, Vaša Excelencia
vážený pán arcibiskup, vážení páni biskupi, Rectores magnifici, vážený pán
generálny riaditeľ sekcie vysokých škôl Ministerstva školstva, vedy, výskumu
a športu SR, vážený pán prednosta Obvodného úradu v Prešove, vážený
pán primátor mesta Prešov, Spectabiles, Honorabiles, Cives academici carisimi,
vzácni hostia, dámy a páni, milé študentky a študenti !
dovoľte mi, aby som Vás pri dnešnej slávnostnej príležitosti, akou je
otvorenie akademického roka 2013-2014,
čo najsrdečnejšie privítal a pozdravil. Osobitne potešiteľná je pre
nás účasť vzácnych hostí – reprezentantov zahraničných krajín, predstaviteľov
štátnej a verejnej správy na celoštátnej, regionálnej i mestskej
úrovni, hodnostárov cirkví a náboženských spoločností, akademických
funkcionárov zahraničných i slovenských vysokých škôl, zástupcov
podnikateľského prostredia a mimovládneho sektora, ktorí merali cestu do
Prešova, aby nás povzbudili v našej práci a výrazne prispeli
k slávnostnému charakteru tohto zhromaždenia.
Prešovská univerzita vstupuje do svojho
17. akademického roka ako etablovaná vzdelávacia a výskumná inštitúcia,
tešiaca sa rešpektu doma i v zahraničí a nadväzujúca na bohaté
346 ročné tradície vysokoškolského vzdelávania v Prešove. Je treťou najväčšou
univerzitou na Slovensku podľa počtu fakúlt. Na 8 fakultách a dvoch univerzitných
ústavoch študuje v súčasnosti celkove 10 000
študentov, ktorí majú k dispozícii 159 akreditovaných bakalárskych, 128
magisterských a 56 doktorandských študijných programov v dennej
i externej forme štúdia. Pestrú
paletu kurzov a vzdelávacích produktov ponúka Centrum kompetenčného
a celoživotného vzdelávania. PU zamestnáva celkove 1 053 pracovníkov,
z toho 66 profesorov, 148 docentov a 313 vysokoškolských učiteľov
s ukončeným doktorandským štúdiom.
O našej kvalite referujú nezávislé
externé inštitúcie. Podľa najnovšieho vydania celosvetového rankingu Webometrics
z júla 2013 patrí do poltucta najlepších slovenských univerzít. Iným potvrdením
kvality našej Alma-mater sú výsledky dosiahnuté pri hodnotení fakúlt nezávislou
rankingovou a ratingovou agentúrou ARRA. V najnovšom hodnotení sa dve naše fakulty, a to
Fakulta humanitných a prírodných vied a Pravoslávna bohoslovecká
fakulta, dostali na čelo svojich skupín a jedna (Pedagogická fakulta) obsadila
bronzovú pozíciu. Ostatné fakulty zväčša zaznamenali tiež solídne výsledky
a zlepšenie ratingu. Podľa tejto medailovej bilancie sa Prešovská
univerzita stala druhou najúspešnejšou slovenskou univerzitou po Univerzite
Komenského. Tieto pozitívne hodnotenia potvrdzujú, že cesta zvýšenej
náročnosti, ktorú sme si zvolili je správna a prináša zvyšovanie našej
konkurencieschopnosti. Zároveň je to dobrá správa aj pre nových členov našej
akademickej obce, pre ktorých je dnešný deň ešte o niečo slávnostnejší ako
pre nás.
Milé prváčky a prváci,
vitajte na Prešovskej univerzite ! Som presvedčený, že nájdete u nás podnetné prostredie pre Váš ďalší osobný rozvoj ako aj pre vytváranie priateľských a kolegiálnych vzťahov, z ktorých budete môcť čerpať počas celého života. Záleží len na Vás, koľko zo širokej palety ponúkaných poznatkov a aktivít dokážete absorbovať a využiť. Som presvedčený, že naše mesto i univerzita dokážu uspokojiť vaše diferencované požiadavky a túžby týkajúce sa odborného rastu, osobného a duchovného rozvoja, vytvárania sociálnych kontaktov, hľadania životného partnera, kultúrneho a športového vyžitia, relaxácie a zábavy. Môžem Vás ubezpečiť, že skúsenejší kolegovia - študenti ako aj pracovníci na rektoráte, fakultách, ústavoch, v centre prvého kontaktu UNIPOKONTAKT, v UNIPOCENTRe, na facebookovej stránke UNIPO FUN, či v Univerzitnom pastoračnom centre dr. Štefana Héseka sú pripravení Vám podať pomocnú ruku, poradiť, podporiť, povzbudiť a usmerniť vás pri prekonávaní prípadných počiatočných adaptačných ťažkostí. Prajem Vám, aby ste sa v Prešove a na našej alma-mater cítili ako doma.
Vážené slávnostné zhromaždenie,
pred univerzitami stoja závažné výzvy, ktoré súvisia s komplikovanou situáciou aktuálneho obdobia pretrvávajúcich ekonomických ťažkostí spôsobených krízou spoločenskej morálky. Na stretnutiach európskych rektorov veľa diskutujeme o budúcej podobe univerzity ako inštitúcie. Kľúčovými slovami, ktoré sa najčastejšie objavujú sú hodnotenie a zabezpečenie kvality, excelentnosť, internacionalizácia, spoločenská zodpovednosť, efektívnosť, viaczdrojové financovanie a podobne. Ukazuje sa, že ak má univerzita ambíciu byť úspešná a konkurencieschopná musí neustále preukazovať spoločenskú relevanciu, teda byť schopná produkovať nové vedecké poznatky v tých vedných disciplínach, ktoré rozvíja, byť schopná transferovať tieto poznatky do uplatniteľnej podoby v hospodárskej a spoločenskej praxi, byť schopná ponúkať atraktívny mix akademicky a profesijne orientovaných študijných programov a iných vzdelávacích aktivít v rámci celoživotného vzdelávania, ktorý je zárukou uplatnenia absolventov na trhu práce, podnikaní, či slobodnom povolaní, byť schopná udržať si atraktivity pre štúdium u najtalentovanejšieho segmentu populácie domácej i zahraničnej proveniencie a byť schopná akcelerovať lokálny a regionálny rozvoj, vyjadrovať sa a riešiť závažné spoločenské problémy, zachovávať naše kultúrne a hodnotové dedičstvo a generovať nové témy, ktoré sú potrebné z hľadiska zvyšovania kvality života našej i budúcich generácií.
Milé kolegyne a kolegovia, vzácni
hostia,
uvedenú všeobecnú formuláciu musíme pretaviť do konkrétnych podmienok Prešovskej univerzity. V najbližšom období nás čakajú náročné úlohy, ktorých zvládnutie môže byť úspešné len pri maximálnom nasadení všetkých tvorivých a administratívno-technických pracovníkov a za významného vkladu študentov. Meritórne ide o dotvorenie a implementáciu vnútorného systému zabezpečenia kvality vzdelávania, prípravu nového dlhodobého zámeru rozvoja PU na obdobie rokov 2014-2020 a prípravu podkladov pre komplexnú akreditáciu.
Vnútorný systém zabezpečenia kvality
vzdelávania si bude vyžadovať precízne nastavenie procesov tvorby,
schvaľovania, monitorovania a pravidelného hodnotenia študijných
programov, procesov zberu, analýzy a aplikácie informácií potrebných na
efektívne riadenie uskutočňovania študijných programov, súboru kritérií
a pravidiel hodnotenia študentov, zabezpečenia kvality vysokoškolských
učiteľov, zabezpečenia materiálnych, technických a informačných zdrojov na
podporu vzdelávania študentov a zabezpečenia pravidelného zverejňovania
aktuálnych, objektívnych, kvantitatívnych a kvalitatívnych informácií
o študijných programoch a ich absolventoch. Na tento účel sme zriadili
pozíciu splnomocnenca rektora pre kvalitu vzdelávania a kreovali radu pre
zabezpečenie kvality vzdelávania. Úspešná implementácia vnútorného systému si
však vyžaduje synergiu všetkých relevantných aktérov – vysokoškolských
učiteľov, študentov, absolventov i našich partnerov v praxi.
V tejto súvislosti vás srdečne pozývam k aktívnej participácii na
týchto procesoch. Udržanie vysokej kvality vzdelávacích činností si vyžaduje
permanentné úsilie, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú najmä jednotlivé katedry,
ústavy a inštitúty univerzity. V uplynulom období sme realizovali
viaceré projekty, ktorých cieľom bolo napomôcť zvyšovaniu kvality vzdelávania. V oblasti
vzdelávania učiteľov sme ako prvá slovenská univerzita vytvorili inštitucionalizovaný
systém cvičných škôl, od ktorého si sľubujeme výrazné zlepšenie vzájomnej
komunikácie a výmeny informácií a skvalitnenie praktickej dimenzie
prípravy budúcich učiteľov. Už prvé stretnutie s riaditeľmi cvičných škôl
v júni 2013 bolo pre nás nesmierne podnetné a obohacujúce. Ukončili
sme riešenie projektu podporeného z OP Vzdelávanie pod názvom „Vzdelávanie
učiteľov základných škôl v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou
vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách)“. V jeho
rámci sme vyškolili takmer 1400
frekventantov, čím sa z nich stali kvalifikovaní učitelia pre výučbu
cudzích jazykov na primárnom stupni vzdelávania. V rámci ďalšieho projektu OP
Vzdelávanie „Otvorenie vzdelávacieho
priestoru PU vytvorením cudzojazyčnej ponuky študijných programov v
e-learningu“ bolo pripravených 80 elektronických
kurzov, z ktorých časť bude pilotovaná v tomto akademickom roku a do konca decembra budú ukončené ich
anglické mutácie, čo vytvára dobré podmienky pre prijímanie zahraničných
študentov, ale i pre tvorbu a realizáciu spoločných študijných programov
so zahraničnými univerzitami. Prvým konkrétnym príkladom je spoločný študijný
program Green Economy, úspešne akreditovaný v Srbsku, na ktorom sa okrem
PU podieľali partneri zo Slovinska, Srbska, Maďarska a Rumunska.
Internacionalizácia vzdelávania je nevyhnutnosťou, preto nás teší rastúci počet
našich učiteľov a študentov, ktorí absolvovali mobility v rámci
programu Erasmus. Rastie aj počet letných škôl a intenzívnych programov,
ktorých organizátorom je naša univerzita. Tieto aktivity ju veľmi účinne
zviditeľňujú v európskom vzdelávacom priestore, čo potvrdzuje aj zaradenie
hesla o PU do najnovšieho vydania prestížnej publikácie Cambridge Guide to
Excellence.
Dámy a páni,
príprava nového dlhodobého zámeru PU na roky 2014-2020 bude vychádzať z hodnotenia plnenia Dlhodobého zámeru PU na roky 2008-2013. Na základe jeho predbežných výsledkov môžem s uspokojením konštatovať, že drvivá väčšina strategických cieľov, čiastkových cieľov a opatrení bola splnená. Najvýznamnejší strategický cieľ, ktorým bolo udržanie statusu univerzity, bol úspešne splnený v r. 2010. Veľký pokrok sme dosiahli v oblasti priestorového a infraštruktúrneho rozvoja a informatizácie, kde sme mali možnosť čerpať finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ. Celkový objem schválených oprávnených výdavkov na implementované projekty v aktuálnom programovom období rokov 2007- 2013 dosiahol takmer 40 mil. eur (1,2 mld. SK). Prešovská univerzita v Prešove sa tak zaradila medzi najúspešnejšie vysoké školy na Slovensku, či už počtom získaných projektov a získaných finančných zdrojov v prepočte na 1 tvorivého pracovníka. V uplynulom roku išlo najmä o vybudovanie a prvotné vybavenie Centra excelentnosti sociohistorického a kultúrnohistorického výskumu a Kompetenčného centra znalostných technológií v priemysle a službách a rekonštrukciu telocvične, administratívnych priestorov a nadstavbu objektu pre potreby Fakulty športu na Ul. 17. novembra 15. V najbližšom období budeme realizovať výstavbu budovy Fakulty manažmentu na Konštantínovej ulici, výstavbu objektu UNIPOLAB ako súčasti Vedecko-technologického parku TECHNICOM pod vedením Technickej univerzity v Košiciach. Plánujeme rekonštruovať študentský domov na Ul. 17. novembra 13 a aulu vo VŠA. V strednodobom horizonte počítame s výstavbou budovy Pravoslávnej bohosloveckej fakulty a ďalšej etapy budovy Fakulty zdravotníckych odborov. Zvažujeme vybudovanie kongresového centra a knižnice. Komplexný dokument, akým Dlhodobý zámer PU na roky 2014-2020 nepochybne bude, si vyžiada ešte dôkladnú diskusiu. V tejto súvislosti vás všetkých pozývam na účasť v nej.
Treťou neľahkou úlohou je
príprava podkladov pre komplexnú akreditáciu, ktorá sa začne v júli 2014.
V pamäti ešte máme predchádzajúcu akreditáciu, ktorá si vyžiadala prípravu
dokumentácie s rozsahom 111 tisíc strán a 206 mil. slov. Akreditácia
je príležitosťou na dôkladnú inventarizáciu našich vedecko-výskumných a umeleckých
výsledkov i ponuky študijných programov. Spolieham sa na erudíciu garantov – profesorov
a docentov ako aj ďalších tvorivých pracovníkov na fakultách, katedrách
a ústavoch a verím, že spoločne pripravíme štruktúru študijných
programov, ktorá osloví v budúcom období talentovaných záujemcov
o vysokoškolské štúdium u nás i v zahraničí. Stále otvorená
je otázka učiteľských študijných programov, pričom sa nám javí lepšie riešenie v
spojení prvého a druhého stupňa štúdia. Očakávam aj diskusiu o podobe
štátnych skúšok, pričom preferovať by sme mali kvalitu záverečných prác
a ich obhajobu formou náročnej verejnej rozpravy pred skúšaním zameraným
na memorovanie faktov.
Deklarovaným cieľom akreditácie
je dôkladné zmapovanie kvality vysokých škôl, čo veľmi vítame. Inštitucionálna
diferenciácia poskytovateľov vysokoškolského vzdelávania na Slovensku podľa
poslania a podľa kvality je nevyhnutná. Vyžaduje si použitie adekvátnych
metód a objektívnych hodnotiacich kritérií. V tejto súvislosti musíme
vysloviť poľutovanie nad tým, že Akreditačná komisia neakceptovala viaceré
závažné pripomienky Slovenskej rektorskej konferencie, upozorňujúce na viaceré
požiadavky kladené na nás, najmä v pracovno-právnej oblasti, ktoré
prekračujú rámec platného zákona a iných všeobecne záväzných predpisov. Vynára
sa tiež problém nedostatočnej diferencovanosti špecifických kritérií
hodnotenia jednotlivých oblastí poznania a diskrepancia medzi nimi a aktuálnymi
európskymi a globálnymi trendmi zabezpečenia kvality vzdelávania a výskumu.
Akreditačná komisia pri posudzovaní zaradenia vysokej školy do kategórií preferuje
kritériá hodnotiace výskumné výstupy, čo je sčasti pochopiteľné najmä
z dôvodu ich jednoduchšej kvantifikácie a merateľnosti
v porovnaní s kritériami hodnotiacimi vzdelávanie. Nedostatkom
schválených kritérií je ich prílišná orientácia na prístupy uplatňované pri
hodnotení experimentálnych prírodovedných odborov a nedostatočná
senzitívnosť vo vzťahu k špecifikám
humanitných, spoločenskovedných a aplikovaných disciplín. Neúmerne
vysoká váha bola prisúdená impakt faktoru časopisov (Journal Impact Factor -
JIF) aj napriek tomu, že odborná verejnosť mnohými argumentmi spochybnila jeho
aplikáciu, čo viedlo mnohé inštitúcie vo svete upustiť od jeho využívania. Jedným
z príkladov je austrálsky National Health and Medical Research Council, ktorý
zavrhla JIF už v r. 2008. Z nedávnych iniciatív môžeme spomenúť
San-franciskú deklaráciu k hodnoteniu výskumu, prijatú na Americkom
kongrese bunkových biológov v decembri 2012. Táto deklarácia hutne sumarizuje argumenty
proti používaniu JIF ako indikátora kvality výskumu a obsahuje viacero
odporúčaní pre rozličné cieľové skupiny. Predovšetkým upozorňuje na fakt, že primárne
poslanie JIF bolo úplne iné a síce slúžil knihovníkom ako pomôcka pri
nákupe časopisov. Deklarácia poukazuje
na metodologické limity JIF súvisiace s výrazne asymetrickým rozložením citácií v rámci časopisov ako
aj s veľmi odlišnými vlastnosťami JIF vo vzťahu k jednotlivým vedným odborom.
Konštatujú sa i závažné zistenia skresľovania a manipulácií s JIF
prostredníctvom redakčných politík a celkove netransparentný charakter
procesov jeho výpočtu. K San-franciskej deklarácii sa prihlásilo už 381 popredných
vedeckých a akademických inštitúcií a spoločností vo svete a tisíce
výskumníkov. Nechýbajú medzi nimi napríklad Akadémia vied Českej republiky, Rakúska
akadémia vied, European Association of Science Editors, European Education Research
Association, Higher Education Council for England, Institute Pasteur,
University of Paris-Diderot, či Univerzita Komenského v Bratislave. Časť
vedeckej komunity teda konečne precitla a uvedomila si, že je nesprávne odvíjať
význam a dôležitosť publikovaného článku od toho ako sú citované všetky
ostatné články uverejnené v danom časopise. Stávajú sa totiž prípady, že
aj v časopisoch s extrémne vysokým JIF sa nájdu články, ktoré nikto
necitoval.
Iným trendom naznačujúcim súmrak
JIF je čoraz rozšírenejšie uplatňovanie open access prístupov vo svete.
Postupne narastá počet akademických a vedecko-výskumných inštitúcií, ktoré
zverejňujú svoje výsledky v tomto otvorenom režime na internete v open
access časopisoch a akademických repozitároch bez akýchkoľvek bariér.
Jedným z dôvodov je korekcia súčasného nevyhovujúceho modelu vedeckej
komunikácie, pre ktorý sú charakteristické zdĺhavé a často netransparentné
procedúry schvaľovania článkov, rastúce poplatky za publikovanie vo vedeckých
časopisoch, či za prístup k článkom. Kritika sa týka snáh veľkých
vydavateľských domov o oligopolizáciu až monopolizáciu trhu
s vedeckou literatúrou a ich profit z výsledkov získaných
činnosťou prevažne financovanou z verejných zdrojov. Sú známe prepojenia
týchto vydavateľstiev na jednotlivé bibliografické a citačné databázy.
Ich podnikateľské a obchodné záujmy im teda velia zasadzovať sa o to, aby práve
tá ich databáza bola považovaná za relevantnú. Za daných okolností sa javí hodnotenie
výskumu, opierajúce sa o jednu alebo úzky výber komerčných databáz, ako
nereprezentatívne a morálne spochybniteľné. Iným nezamýšľaným
a neželaným efektom týchto snáh sú aktivity podvodníkov, ktorí falšujú
internetové stránky serióznych časopisov a lákajú od dôverčivých akademikov
nemalé sumy za uverejnenie článkov. Ukazuje sa teda, že dozrel čas, aby sa naše
slovenské akademické prostredie prihlásilo k princípom otvoreného prístupu
a postupne sa ho snažilo uplatniť v praxi. Namiesto nevhodného JIF je
potrebné sledovať reálny impakt publikovaných prác. Musíme si pripustiť, že
úmorné vypĺňanie rozličných formulárov, počítanie rafinovaných
scientometrických a bibliometrických ukazovateľov a jalové diskusie
na vedeckých radách o počte nazbieraných bodov, či čiarok, sú stratou času
a mrhaním kreatívneho potenciálu akademických pracovníkov. Vráťme sa
k osvedčenému peer-review hodnoteniu malého počtu najvýznamnejších
výstupov daného jednotlivca, či inštitúcie skupinou expertov z danej oblasti. Týmto spôsobom bude pomerne
jednoduché zistiť a zdokumentovať ich citovanosť a teda i reálny
impakt. Nateraz nám zostáva len dúfať, že naša decízna sféra si bude
vedomá spomínaných metodologických
obmedzení použitých hodnotiacich postupov a teda i limitovanej výpovednej
hodnoty výsledkov akreditácie a tieto skutočnosti zohľadní pri prijímaní prípadných
rozhodnutí týkajúcich sa budúcej inštitucionálnej podoby vysokoškolského
vzdelávania na Slovensku.
Napriek naznačeným problémom si
dovolím vysloviť presvedčenie, že Prešovská univerzita ako najstaršie univerzitné
centrum humanitného a spoločenskovedného vzdelávania v modernej ére slovenského
vysokého školstva lokalizované mimo Bratislavy, obstojí v komplexnej
akreditácii so cťou. Jej očakávaným výstupom by mali byť návrhy na zaradenie vysokých
škôl do troch kategórií. Tu máme jednoznačný cieľ a tú najvyššiu ambíciu,
ktorou je potvrdenie nášho univerzitného statusu. Tomu podriadime všetky naše
kroky a verím, že každý z nás, primerane svojim možnostiam, prispeje
k dosiahnutiu tejto méty.
Ctené auditórium,
pertraktovaná problematika
akreditácie má však širšie spoločenské súvislosti, ktoré si dovolím aspoň v stručnosti
reflektovať. Mám na mysli tlak, ktorému sú vystavené predovšetkým inštitúcie
rozvíjajúce humanitné a spoločenské vedy. Sme dennodenne konfrontovaní so
spochybňovaním ich spoločenskej potrebnosti. Markantne pociťujeme nepriaznivé dopady
postmodernistickej kritiky tradičného prístupu k pravde, komercionalizácie
vzdelávania a výskumu a byrokratizácie, ktoré prostredníctvom
neoliberálnych ekonomizujúcich prístupov priniesli akademickému prostrediu cudziu
kultúru auditu. Vedie to k evidentnej a dnes už diskutovanej redukcii kritérií hodnotenia vzdelávacích
a výskumných aktivít s dôrazom na výkonnosť a efektívnosť so
súbežnou marginalizáciou posudzovania pravdivosti, morálnosti, či
spravodlivosti. Komodifikácia vedy a vzdelávania obmedzuje základný výskum
v mnohých údajne „neužitočných“ oblastiach. Prevažuje orientácia na krátkodobé
efekty, čo vedie k intelektuálnej banalizácii veľkej časti výskumov
a ich hodnotenia. Veľkým kritikom súčasného vývoja spätého
s formovaním tzv. vedomostnej spoločnosti je rakúsky filozof
a literárny kritik Konrad P. Liessmann,
autor knihy Theorie der Unbildung: die
Irrtümer der Wissensgesellschaft (2006). Konštatuje, že „je prejavom
neschopnosti a hlúposti, ak univerzity majúce stáročné tradície
kultivácie metód nakladania s poznatkami sa teraz reštrukturalizujú
podľa prostoduchej podnikateľskej logiky“ (Liessmann 2009, s. 104). Kritizuje
konštruktivistický postoj spätý s rezignáciou na pravdu ako cieľ
poznávania, čo vedie k tomu, že sa poznávanie posudzuje a spravuje
nie na základe vlastných kritérií, ale podľa vonkajších, najmä ekonomických
hľadísk. Česká sociologička Tereza Stöckelová
v knihe Nebezpečné známosti
(2012, s. 11) konštatuje, že „vzťah vedy a spoločnosti sa zužuje na
obchodovateľné a v politicko-ekonomickej praxi inštrumentálne
využiteľné produkty. Systémy hodnotenia a financovania univerzít sa menia
smerom k výkonovým modelom, kontraktovému
a projektovému financovaniu, pričom ich efekty sú sporné“. Ako
upozorňuje spomínaná česká sociologička, „ak je výsledok systému hodnotenia
úplne rozhodujúci pre finančné a materiálne prežitie inštitúcie a jej
pracovníkov, logika výkazníctva a projektového manažmentu buď pohlcuje
podstatnú časť výskumných a profesionálnych kapacít tvorivých pracovníkov
alebo ich úsilie nasmeruje tam, kde je kompenzované ekonomickým resp.
politickým kapitálom“. Aby sa vyhli existenčným problémom sú spoločenské vedy tlačené
k tomu, aby reprodukovali záujmy a uplatňovali perspektívu
etablovaných mocenských a finančných skupín a ignorovali potreby
spojené s verejným záujmom postupne vytláčaným na perifériu záujmu. Na
kompromitácii humanitných a spoločenských vied sa svojim povrchným prístupom
spolupodieľajú mnohé médiá, ktoré skresľujú očakávania verejnosti
prostredníctvom manipulácie s množstvom a emočnou intenzitou správ,
využívajúc efekt heuristickej dostupnosti.
Naša verejnosť už v dôsledku toho pomaly uverila, že úrady práce sú
zaplavené neužitočnými absolventmi humanitných a spoločenských odborov
a že tieto vedy nemajú žiadny spoločenský prínos a len odčerpávajú
peniaze daňových poplatníkov. Štatistické údaje však tento mýtus vyvracajú. Podľa
údajov OECD (uverejnených v ročenke Education at a Glance 2013) nezamestnanosť
vysokoškolákov vo všeobecnosti nepredstavuje na Slovensku vážnejší spoločenský
problém. Drvivá väčšina z nich nachádza uplatnenie do 6 mesiacov od
ukončenia štúdia (dlhšie v evidencii bolo podľa najnovších zverejnených údajov
UPSVAR zo septembra r. 2011 len 108 osôb). Problémom je skôr dlhodobá
nezamestnanosť obyvateľov s nízkym stupňom vzdelania. Bol samozrejme zaznamenaný nárast miery
nezamestnanosti spôsobený ekonomickou krízou, ktorú určite nezapríčinili
univerzity. Podstatné je, že nezamestnanosť vysokoškolsky vzdelaných osôb
vzrástla nepatrne v porovnaní so skupinami obyvateľov s nižším
stupňom vzdelania. Iný pohľad na štruktúru nezamestnaných podľa odborov ponúkla
agentúra ARRA vo svojom najnovšom rankingu, zohľadňujúcom 11 skupín slovenských
fakúlt. Fakulta s najvyššou úrovňou absolventskej nezamestnanosti na
Slovensku je prírodovedne zameraná fakulta na technickej univerzite. Najvyššia
miera nezamestnanosti v skupine technických fakúlt prevyšuje najvyššiu
mieru nezamestnanosti v skupinách filozofických, pedagogických,
právnických, medicínskych, zdravotníckych a teologických fakúlt. Ukazuje sa
teda, že nezamestnanosť vysokoškolsky vzdelaných je ovplyvnená celým komplexom
faktorov počnúc špecifikami regionálnych trhov práce a končiac kvalitou
vzdelávacích procesov na jednotlivých vysokých školách. Odborová príslušnosť
nezohráva takú významnú úlohu, aká sa jej pripisuje. Podstatnú úlohu
zohráva kvalita a náročnosť štúdia
a pracovitosť študentov.
Humanitne a spoločenskovedne orientovaný výskum je
veľmi potrebný. Známy slovenský biológ a bývalý minister školstva Ladislav
Kováč volá po syntéze prírodných a kultúrnych vied. Podľa neho je žiaduci
masový presun priorít od prírodných vied a technovedy ku kultúrnym vedám
na báze neomodernizmu. Najlepšie mozgy ľudstva by mali podľa neho premýšľať nie
nad konštrukciami stále výkonnejších čipov, či technikami klonovania, ale nad
povahou poznávania, emócií, nad fungovaním politických a ekonomických
inštitúcií, nad ľudským šťastím. Nemali by len premýšľať, ale empiricky skúmať,
v tom podľa neho tkvie intelektuálna výzva pre mladé generácie vedcov. K tejto
diskusii prispel aj poľský ekonóm Grzegorz Kołodko. Vo svojich podnetných
knihách Wędrujący świat (2008)
i Dokąd zmierza świat. Ekonomia polityczna przyszłości (2013)
vymedzil 12 veľkých problémov budúcnosti, ktoré si vyžadujú interdisciplinárne
skúmanie. Ide o evolúciu hodnôt a ich kultúrnych implikácií
v rozvojových procesoch, otázky tempa a hraníc ekonomického rastu, inštitucionalizáciu
globalizácie, problematiku regionálnej integrácie a jej interferencie
s globalizáciou, skúmanie pozície a úlohy mimovládneho sektora,
štúdium demografických procesov a migrácie obyvateľstva, výskum prírodného
prostredia a konkurenčného zápasu o vyčerpávajúce sa prírodné zdroje,
skúmanie chudoby a sociálnych nerovností, vedecko-technologického pokroku, poznatkovej
spoločnosti, evolúciu siete a jej hospodárskych a spoločenských
dôsledkov a problémy konfliktov a bezpečnosti. Z tohto prehľadu
je evidentné, že humanitné a spoločenskovedné disciplíny budú mať
nezastupiteľnú úlohu pri bádateľskom uchopení týchto problémov. Ich heuristická,
edukačná i aplikačná spoločenská relevancia je zjavná a dúfame, že sa
pretaví aj do vitality akademických inštitúcií, ktoré rozvíjajú tieto oblasti
poznania.
Vážené kolegyne a kolegovia, milé
študentky a študenti !
Nech je akademický rok 2013-2014, ktorý týmto považujem za otvorený, úspešným rokom ! Prajem Vám všetkým v mene vedenia Prešovskej univerzity ako aj v mene svojom veľa akademických úspechov, pevné zdravie, veľa šťastia, pokojné rodinné zázemie, priaznivé pracovné ovzdušie a potešenie z toho, že môžete pracovať alebo študovať na našej Alma-mater !
QUOD BONUM, FELIX, FAUSTUM FORTUNATUMQUE SIT!
V Prešove 24.
septembra 2013 prof. RNDr. René Matlovič, PhD.